Ieder kind heeft recht op het onderwijs dat het nodig heeft. Het liefst in de vorm van inclusief onderwijs. Dat betekent onderwijs op maat binnen een reguliere school, met hulp en ondersteuning voor kind en leerkracht. Maar soms kan het reguliere onderwijs leerlingen de begeleiding die ze nodig hebben (nog) niet bieden. Prisma biedt deze leerlingen binnen de regio Kampen een adequate en passende oplossing.
We richten ons daarbij op de mogelijkheden van een kind. Dat doen we door heel goed naar een kind te kijken. We gaan nooit uit van een label, maar juist van de eigenheid van een kind. Wat is specifiek voor dit kind? Hoe zorgen we ervoor dat dit kind zich veilig voelt bij ons? Hoe kunnen we een kind met plezier naar school laten gaan en (weer) trots laten zijn? Hoe kunnen we de talenten van een kind ontdekken en zo goed mogelijk begeleiden?
Door een antwoord te zoeken op deze vragen ontwikkelen we een passend, gepersonaliseerd leerarrangement voor iedere leerling dat is gericht op ontwikkelen en leren. Daarin zijn we flexibel en denken we over de muren van de school heen.
De talenten van een kind tot volle bloei laten komen doen we niet alleen. We staan open voor ouders en werken graag met hen samen, ieder vanuit onze eigen rol. Verder nemen we ook de leerling mee in het leertraject . Een leerling is bij ons ‘eigenaar’. We bespreken met de leerlingen wat zij zelf graag willen bereiken. Uiteraard hangt de aard van deze gesprekken wel af van hun leeftijd. Daarnaast werken we intensief samen met verschillende partners en specialisten zoals orthopedagogen, praktijken voor logopedie en fysiotherapie, Centrum Jeugd en Gezin en GGZ instellingen.